Det kan du blive

JENS LAURIDSEN

27 år. Business Development Manager, Scan Global Logistics, Hong Kong.

Under min elevtid drømte jeg om at blive udstationeret et sted i verden. Jeg startede som elev og efter endt uddannelsesforløb, fik jeg muligheden for at fortsætte min karriere på Scan Globals hovedkontor i Kastrup. Efter et halvt års tid der blev jeg prikket på skulderen og spurgt, om jeg stadig var interesseret i en udstationering. Jeg greb chancen, og i dag arbejder jeg som Business Development Officer på vores kontor i Hong Kong.

Hverdagen i Hong Kong
I Hong Kong arbejder jeg med forretningsudvikling, salg og marketing. Jeg er med til at skabe nye kunder og udvide markedet primært i Skandinavien.

Hvordan udvikler det mig personligt og fagligt
Jeg har fået et godt indblik i det asiatiske syn på forretning i forhold til det skandinaviske. Det giver mig en forståelse af, hvordan det fungerer andre steder i verden og det er utrolig brugbart. Personligt har jeg fået en langt større selvstændighed og ansvarsbevidsthed. Jeg er rigtig stolt af, at jeg har skabt en situation for mig selv, hvor jeg fik muligheden for at blive udstationeret.

Mine ambitioner for fremtiden
Lige nu er jeg i Hong Kong for at udvikle mig og måske arbejde mig op inden for salg og forretningsudvikling. Jeg brænder for at få lov til at arbejde med kreative løsninger i forhold til at opfylde eksisterende kunders behov og skabe nye behov hos nye kunder. Det er min ambition en dag at skabe mit eget, og jeg føler at, jeg får et rigtig godt fundament for at kunne gøre det her.

RASMUS SKOVBO

25 år. Airfreight Export Costumer Service, DHL Global Forwarding

Arbejdet
En af de bedste kvaliteter ved speditionsbranchen er alsidigheden – du er aldrig låst fast, men står frit til at vælge mellem alle de transportløsninger, der er tilgængelige, der hver kræver sin ekspertise, og byder på unikke udfordringer.

Netværk
Hver dag er man forbundet med kollegaer, kunder og samarbejdspartnere verden over. Ofte hører, læser og bruger man flere sprog på en enkelt arbejdsdag. På én dag kan jeg uden problemer nå at snakke med vognmænd, arrangere hasteforsendelser til Italien, give tilbud på farligt gods til Kina og klare afregningen til vores kontor i USA.

Hvad er det bedste ved uddannelsen?
Speditionsbranchen har et stærkt netværk, og selvom vi alle er konkurrenter er vi først og fremmest kollegaer – også på tværs af firmaer. Det stammer først og fremmest fra, at vi næsten alle har været elever, flere af os samtidig og endda med hinanden. Der er få brancher, der kan bryste sig med den samme kollegialitet, som der findes blandt de forskellige aktører i speditør miljøet.

Kirstine Riber jensen

Speditør, LEMAN´s projektafdeling, New Jersey USA.

Som speditørelev får man en god blanding af skoleforløb og praktisk erfaring – det var det perfekte springbræt til en karriere i USA

Kirstine Riber Jensen bor og arbejder i New Jersey, hvor hun er speditør i LEMANs projektafdeling. Hun arbejder blandt andet med håndtering af det danske forsvars transporter mellem Danmark og USA: ”Det er vigtigt at have en stor viden om de forskellige transportformer, så jeg kan finde de bedste løsninger”, fortæller Kirstine, der mener, at det er værdifuld viden, hun har taget med sig fra skoleopholdene på IBC.

Med en 2-årig speditøruddannelse i baggagen fra Danmark har Kirstine fået det bedste springbræt til en karriere i USA. Da LEMAN tilbød en stilling i USA, takkede Kirstine ”ja tak”, og hver dag bruger hun sin store viden om transportmuligheder. Ifølge Kirstine er det uddannelsens kombination af skole og praksis, der giver en unik viden.

Som speditørelev får man en god blanding af skoleforløb med teoretisk viden og en masse praktisk erfaring og læring. Der undervises i et højt tempo, og stoffet er interessant og relevant for eleverne med praktiske eksempler fra virkeligheden. Derfor er undervisningen relevant for min hverdag, og samspillet mellem teori og praksis var det perfekte springbræt til en karriere i udlandet”, uddyber Kirstine.

ALLAN MUNKHOLM POULSEN

27 år. Operations Manager, Freja.

Siden jeg var en lille dreng, har jeg vidst, hvad jeg ville arbejde med, når jeg blev ”stor”. Jeg er født ind i transportbranchen, da min far har arbejdet med faget i mere end 30 år.

Uddannelsen
Jeg startede som elev i Freja Transport & Logistics A/S i 2009. Jeg oplevede et miljø, hvor der gives plads til at se muligheder. Det har ingen betydning, om det er eleven eller direktøren, som ser muligheden eller finder løsningen. Den flade organisation skaber en kultur baseret på engagement og ansvarsfølelse.

I slutningen af det første år af min elevperiode opstod muligheden for mere ansvar overfor kunder, økonomi, leverandører mm. Jeg satte stor pris på den chance, og med støtte og hjælp fra mine kollegaer bidrog det rigtig positivt til min personlige og faglige udvikling i den resterende elevperiode.

Videreuddannelse
Som et led i den fortsatte personlige udvikling blev der i 2014 oprettet en intern lederaspirantuddannelse. Lederaspirantuddannelsen er personligt tilrettelagt ud fra os som deltagere, og ikke omvendt, hvilket gav os optimale betingelser for min faglige udvikling.

Jeg har ligeledes uddannet mig til Eksamineret Speditør samt Akademimerkonom i økonomi og ressourcestyring for at øge mine kompetencer indenfor det speditionsfaglige felt.

I dag

Jeg sidder i dag som Operationel Manager i en gruppe bestående af 6 medarbejdere. Herfra styrer vi alt fra bookinger og disponering til tilbudsgivning og udvikling af trafikkerne. Vi har stor frihed i vores arbejde og samtidig også et stort ansvar.

Fremtiden
Min drøm på sigt er at lede en større organisation. Mit drive ligger i at udvikle og motivere medarbejdere til at opnå de bedste resultater. Jeg har gennem min uddannelse og mit arbejde i Freja fået et stort indblik i hvilke mekanismer, som driver en virksomhed. Det har været med til at fylde min ”værktøjskasse”, og har givet mig en bredere viden samt en større erfaring.

Thomas Lyck

Director Global Key Account and Freight Management, Danfoss

Jeg blev speditør fordi…

Jeg har altid været fascineret af andre kulturer, mennesker og handel. Allerede i 8 klasses praktik søgte jeg ind hos en speditør, og fandt hurtigt ud af, at det var noget, der tiltalte mig. Efter endt handelsskole tiltrådte jeg som elev hos HK Samuelsen Transport A/S – hvilket jeg aldrig har fortrudt.

Hver dag er uforudsigelig

Efter endt arbejdsdag har man beskæftiget sig med noget, man ikke havde regnet med om morgenen, hvilket gør jobbet som speditør alsidigt og spændende. Du er altid i kontakt med mange lande på tværs af kontinenter og kulturer, og dagligdagen byder desuden på mange muligheder, som spænder fra kundeservice, daglig operation til projekt håndtering og deltagelse i at udvikle komplekse transportløsninger for kunder.

En speditør kan bruges til hvad som helst i enhver virksomhed

Kontoruddannelsen i spedition og shipping giver et stort faglig indblik i, hvordan varer kan flyttes i en global verden. Ens sproglige færdigheder bliver udviklet da en stor del af ens hverdag typisk håndteres på et andet sprog end dansk. Ligeledes har speditøren ofte en høj stresstærskel, da man skal håndtere mange arbejdsopgaver på samme tid. Som speditør er man positiv overfor forandringer.

En interessant mulighed på den anden side af skrivebordet opstod

Efter ni år i speditionsbranchen var tiden inde til at prøve noget nyt. I 2004 kom der en interessant mulighed for at deltage i det projekt som medarbejder for Danfoss – hvilket jeg takkede ja til. Den primære grund var, at jeg ønskede at opleve, hvordan man arbejder på den anden side af skrivebordet. Det at etablere transportløsninger for den virksomhed man arbejdede for, fremfor at arbejde i et kunde/leverandør forhold.

Har ansvaret for 46 medarbejdere

I dag sidder jeg med driftsansvaret for tre områder indenfor Danfoss, og har 46 medarbejdere i min organisation. Jeg dækker shippingansvaret for Danfoss lokationerne i Danmark, og har to globale funktioner, som varetager hhv.  processer omkring Import/Export af Danfoss produkter, samt en global funktion, der varetager alle transportaftaler på tværs af lande/regioner og transportmåder. Jeg er medlem af ledergruppen under Danfoss Global Service – Logistics.

Rasmus Guldager

Disponent, DSV Road, Barcelona.

En dag i Barcelona

Jeg sidder på et stort kontor lige udenfor Barcelona, hvor jeg til daglig er ansvarlig for import fra Tyskland og Holland. Min dagligdag går med at planlægge læs til alle vores lastbiler, herunder kommunikation med kunder, kollegaer, vognmænd, chauffører og andre speditører.

Jeg trængte til nye udfordringer

Jeg endte i speditionsbranchen lidt ad omveje. Jeg var 25 år, da jeg valgte at sige mit job op som mellemleder i et supermarked, hovedsageligt fordi jeg trængte til andre udfordringer. Og det må man sige, at jeg i den grad har fået. Jeg har en dagligdag, hvor tiden aldrig står stille, og hvor man er nødt til at have hjernen oppe i omdrejninger hele tiden.

Det startede som elev i Brøndby

Efter endt elevtid fik jeg muligheden for at tage til udlandet, og jeg så muligheden som en investering i min fremtid. Det er en mulighed, hvor jeg kan blive bedre til mit arbejde, få lidt flere hår på brystet og til at udvikle mine sprogfærdigheder.

Det bliver spændende at se, hvad fremtiden byder. Hvis jeg selv kan bestemme, skal jeg et sted hen, hvor jeg kan fortsætte den gode udvikling, jeg har haft i Spanien.

4 gode grunde til at blive speditør:

  • Den indsats man laver afspejles i resultaterne
  • Et spændende uddannelsesforløb i en kombination af praktik og teori
  • Ubegrænsede muligheder for både at stige i graderne, men også at rejse rundt i verden
  • Du har selv stor indflydelse på din hverdag og ikke mindst din fremtid